فرق آنتی بیوتیک با چرک خشک کن چیست و چه کاربردی دارند؟

فرق آنتی بیوتیک با چرک خشک کن چیست و چه کاربردی دارند؟

به طور کلی می توان گفت که چرک خشک کن ها معمولاً به داروهایی اطلاق می‌شود که به کاهش ترشحات چرکی و التهابی کمک می‌ کنند. این داروها ممکن است شامل داروهای ضد التهاب یا داروهای موضعی باشند. در حالی که آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که به طور خاص برای کشتن یا مهار رشد باکتری‌ ها تولید میشوند.

برای فهم بهتر، پیشنهاد میشود با تعاریف و کاربردهای هر یک آشنا باشید.

آنتی بیوتیک چیست؟

فرق آنتی بیوتیک با چرک خشک کن چیست و چه کاربردی دارند؟

آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که با عفونت های باکتریایی در انسان ها و حیوانات مبارزه می کنند. آنها با کشتن باکتری ها یا سخت کردن رشد و تکثیر باکتری ها عمل می کنند.

آنتی بیوتیک ها را می توان به روش های مختلف مصرف کرد:

  •  به صورت خوراکی (از راه دهان). این می تواند قرص، کپسول یا مایعات باشد.
  •  به صورت موضعی. این ممکن است کرم، اسپری یا پمادی باشد که روی پوست خود می‌زنید. همچنین می تواند پماد چشم، قطره چشم یا قطره گوش باشد.
  •  از طریق تزریق یا داخل وریدی (IV). این معمولا برای عفونت های جدی تر است.

آنتی بیوتیک ها برای درمان کدام بیماریها استفاده میشوند؟

آنتی بیوتیک ها فقط عفونت های باکتریایی خاصی مانند گلودرد استرپتوکوکی، عفونت های دستگاه ادراری و مقعدی را درمان می کنند.

ممکن است برای برخی از عفونت های باکتریایی نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نداشته باشید. به عنوان مثال، ممکن است برای بسیاری از عفونت‌های سینوسی یا برخی از عفونت های گوش به آنها نیاز نداشته باشید. مصرف آنتی بیوتیک ها در مواقعی که نیازی به آنها نیست کمکی به شما نمی کند و می توانند عوارض جانبی داشته باشند. ارائه‌ دهنده مراقبت‌ های بهداشتی شما می‌تواند بهترین درمان را در زمانی که شما بیمار هستید، انتخاب کند. از پزشک خود نخواهید که برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند.

در صورتی که به هر کدام از بیماریهای نشیمنگاهی مانند بواسیر یا هموروئید، شقاق مقعدی یا فیستول مبتلا هستید،در نظر بگیرید که آنتی بیوتیک جایگزین درمان های اصلی نمیشود. به طور مثال به جای یکی از روشهای عمل شقاق با تیغ جراحی یا لیزر، نمیتوانید از آنتی بیوتیک استفاده کنید.

آیا آنتی بیوتیک ها عفونت های ویروسی را درمان می کنند؟

آنتی بیوتیک ها روی عفونت های ویروسی تاثیری ندارند. به عنوان مثال، شما نباید برای درمان موارد زیر آنتی بیوتیک مصرف کنید:

  •  سرماخوردگی و آبریزش بینی، حتی اگر مخاط غلیظ، زرد یا سبز باشد
  •  اکثر گلودردها (به جز گلودرد استرپتوکوکی)
  •  آنفولانزا
  •  اکثر موارد برونشیت

عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها

عوارض جانبی رایج آنتی بیوتیک ها عبارتند از

  •  ناراحتی معده
  •  اسهال
  •  در زنان، عفونت های قارچی واژن

برخی از عوارض جانبی شدیدتر هستند و بسته به آنتی بیوتیک، ممکن است عملکرد کلیه ها، کبد، مغز استخوان یا سایر اندام ها را مختل کنند. گاهی اوقات آزمایش خون برای تعیین اینکه آیا این اندام ها تحت تأثیر قرار گرفته اند یا خیر انجام می شود.

فرق آنتی بیوتیک با چرک خشک کن چیست و چه کاربردی دارند؟ https://digiro.ir/%d9%81%d8%b1%d9%82-%d8%a2%d9%86%d8%aa%db%8c-%d8%a8%db%8c%d9%88%d8%aa%db%8c%da%a9-%d8%a8%d8%a7-%da%86%d8%b1%da%a9-%d8%ae%d8%b4%da%a9-%da%a9%d9%86-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa/

روشهای معاینه هموروئید داخلی

برای معاینه بصری باید ناحیه نشیمنگاه و باسن با دقت لمس و مشاهده شود. که در این مواقع به راحتی پزشک می تواند بسیاری از هموروئیدها و همچنین سایر آسیب شناسی ها مانند شقاق مقعد، افتادگی رکتوم و فیستول را شناسایی کند.

طی معاینه جسمی دکتر به دنبال موارد زیر است:

  • توده های متورم و مایل به بنفش در اطراف دهانه مقعد.
  • علائم التهاب یا تحریک.

معاینه دیجیتال رکتوم (DRE)

معاینه دیجیتال رکتوم یا DRE نوعی آزمایش پزشکی است که تمام مشکلات و ناهنجاری‌ های مربوط به کل دستگاه گوارش اعم از راست روده، مقعد و غده پروستات را بررسی می‌کند. پزشک متخصص قبل از اینکه انگشت اشاره خود را به آرامی داخل راست روده شما بکشد، دستکش می پوشد و از روان کننده استفاده می کند. هیچ آمادگی از قبل لازم نیست. این روش معمولاً سریع و بدون درد است.

یک انگشت به آرامی وارد راست روده می شود تا هموروئید خارجی و هر گونه ناهنجاری دیگر را ارزیابی کند. DRE ممکن است بخشی از یک معاینه فیزیکی معمول برای افراد AMAB و بخشی از یک معاینه معمول زنان برای افرادی باشد که در بدو تولد به آنها اختصاص داده شده است (AFAB).

معاینه بواسیر خارجی توسط پزشک

معاینه فیزیکی برای تشخیص بواسیر خارجی را می توان با بیمار توسط تیغ جراحی مستعد یا دکوبیتوس جانبی چپ انجام داد. همچنین همانطور که گفته شد، اولین قدم برای تشخیص بررسی فیزیکی میباشد.

روش های تخصصی عبارت هستند از:

آنوسکوپی

آنوسکوپی یک روش رایج برای بررسی هموروئید داخلی است. این شامل:

  • قرار دادن لوله کوچکی به نام آنوسکوپ در کانال مقعد.
  • آنوسکوپ به پزشک اجازه می دهد تا پوشش رکتوم را تجسم کند و هموروئید داخلی را شناسایی کند.
  • نحوه معاینه بواسیر توسط پزشک چگونه است؟
  • https://nyushagholami.blogspot.com/2024/07/blog-post_31.html

کیست مویی در ناحیه تناسلی زنان و درمان

کیست مویی در زنان مشکلی است که در افراد پرمو ایجاد می شود. بسیاری از ما ممکن است فکر کنیم که این بیماری فقط در مردان اتفاق می افتد، اما بسیاری از زنان به این بیماری دردسرساز مبتلا می شوند. در کلینیک ما زنان بسیاری برای درمان کیست مویی در ناحیه تناسلی و کمر خود روزانه مراجعه می کنند. 

اکثر آنها در گروه سنی 15 تا 32 سال قرار دارند. هیچ تفاوتی در سینوس پیلونیدال مردانه و سینوس پیلونیدال در زنان وجود ندارد. هر دو به دلیل موهایی هستند که به داخل پوست نفوذ کرده و آبسه تشکیل می دهند. این آبسه ممکن است دردناک باشد یا نباشد. بیایید ببینیم چگونه کیست مویی در ناحیه تناسلی زنان را تشخیص داده و درمان می کنیم.

علت کیست مویی در زنان

سینوس پیلونیدال در زنان بیماری است که معمولاً در ناحیه ساکروکوکسیژیال، نزدیک استخوان دنبالچه رخ می‌ دهد.  از آنجایی که زنان بیشتری در حال حاضر در شرکت ها کار می کنند، مجبورند مدت طولانی تری بنشینند. این سبک از زندگی روزمره عامل مهمی در ایجاد سینوس پیلونیدال است.

علت دقیق کیست مویی در ناحیه تناسلی زنان و کمر به طور قطعی نمیتوان نظر داد، اما عوامل متعددی ممکن است در ایجاد آن در زنان نقش داشته باشند:

  • موی ضخیم: 

موی برگشتی در کمر یا ناحیه دنبالچه و تناسلی اغلب ناشی از پر مو بودن بدن است. زنانی که موهای بلند تر یا درشت‌ تری دارند، ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به کیست مویی باشند، به‌ ویژه اگر موها در پوست ناحیه ساکروکوکسیژیال گیر کرده باشند.

  • اصطکاک و فشار: 

فعالیت ها یا مشاغلی که شامل نشستن طولانی مدت یا اصطکاک به قسمت کمر هستند، می توانند خطر ایجاد موی برگشتی را افزایش دهند. این اصطکاک معمولا به دلیل انجام کارهایی مثل نشستن طولانی مدت، دوچرخه سواری یا پوشیدن لباس های تنگ اتفاق می افتد که باعث فشار بر ناحیه آسیب دیده می شود.

  • چاقی

از بین بیماران مبتلا به کیست مویی، 18 بیمار (69.2%) BMI بالای 30 و 8 بیمار (30.8%) دارای BMI 25 تا 30 کیلوگرم بودند. بیمارانی که BMI بدن آنها 20 تا 25 یا کمتر از 20 کیلوگرم بر متر مربع تخمین زده شد، عود بیماری نداشتند.

  • استعداد ژنتیکی: 

adlermicromed.com بیان میکند؛ پوست حساس معمولا به صورت ژنتیکی به افراد ارث میرسد. برخی از خانم ها بیشتر از دیگران با منافذ مسدود یا تحریک شده سروکار دارند. اگر پوست حساسی مانند این را به ارث برده اید، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ایجاد موهای برگشتی در ناحیه تناسلی و کمر باشید.

  • عوامل هورمونی: 

برخی تحقیقات نشان می دهد که تغییرات هورمونی ممکن است در ایجاد کیست مویی در زنان نقش داشته باشد. نوسانات هورمونی، مانند آنهایی که در دوران بلوغ یا بارداری رخ می دهد، می تواند به طور عمده بر این وضعیت تأثیر بگذارد.

https://omigo.ir/post/-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%A7%D8%AD%DB%8C%D9%87-%D8%AA%D9%86%D8%A7%D8%B3%D9%84%DB%8C-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-bbzv