برای از بین بردن جوشهای دوران جوانی چه کارهایی می توان کرد؟

مؤثرترین و بهترین راه  برای مراقبت از پوست و درمان جوشها شیوه های پیشگیری از آن است.


 محلولهای قابض . 
 
در سالهای قبل پاک کردن چربی سطحی پوست با محلول متداول شد و نتیجهٔ خوبی هم داشت. با مصرف این محلولها پوست بدن احساس خنکی و طراوت می کند. این محلولها اغلب حاوی استن و آب گیاههای قابض هستند. با این که هیچ نشانی در دست نیست که پاک کردن مایع چربی روی پوست کار مناسب و بجایی باشد ولی به هر حال هیچ گونه آسیبی هم وارد نمی کند. عقلی سلیم حکم می کند که شستشوی مرتب با صابون همان اثری را دارد که محلولهای قابضی دارند. البته طبیعی است که صابونها طراوت مشابه را به وجود نمی اورند.

اهمیت نظافت
 شستشوی صورت با صابون نه تنها مضر نیست بلکه گاهی برای خلاص شدن از جوشهای سر سیاه لازم است. البته شستشوی بیش از حد اصلاً ضرورت ندارد و باعث از بین بردن آکنه و چربی پوست می شود. با وجود اینکه مادر بزرگها غالباً نصیحتهایی میکنند ولی هرگز نمیتوان جوشهای جوانی را با شستشو پاک کرد، شستشوی یوست با محلولهای ضد باکتری وضد عفونی کننده ممکن است به خاطر از بین بردن باکتریهای پوست به بهبود آکنه های خفیف کمک کند. امّا باید تأکید کرد که هیچ نشانی در دست نیست که ششستشو به تنهایی از ایجاد آکنه جلوگیری کند یا به بهبود آکنه های شدید کمک کند. بیشترین توصیه ها دربارهٔ شستشو از این اعتقاد ریشه دار سرچشمه میگیرد که آکنه از گرد و غبار به وجود میآید که این خود افسانهٔ دیگری است. پاک کردن چربی از روی پوست ممکن است ساعتی از براق بودن پوست بکاهد امّا هرگز نمی تواند از ترشحات زیاد غدد چربی جلوگیری کند. حتی افراط در شستشو و پاک کردن جوشها پوست را دردناکتر میکند. 
صابون. 
برای پوستهایی که در اثر آکنه حساس و دردناک شده اند یا دچار التهاب گشته اند بهترین راه استفاده از صابونهای ملایم مانند صابون معمولی، صابون نوتروژن و صابون مایع است. این صابونها به علت اینکه پوست را زیاد تحریک نمی کنند مفیدند. بهتر است پس از شستشو و آب کشیدن پوست آن را با حوله آبگیری کنید و هرگز حوله را روی پوست نکشید. 
 
کرمهای پاک کننده. 
اگر میخواهید برای شستشوی پوست صورت از صابون استفاده نکنید شیرهای پاک کنندهٔ سبک را به کار برید و تمام نقاط را با آن تمیز کنید.