عمل جراحی کیست مویی دنبالچه سرپایی⚡روشهای باز و بسته

عمل جراحی کیست مویی و درمان کیست مویی با لیزر که “عمل سرپایی کیست مویی” به حساب آمده، از روش های قطعی درمان این بیماری است. کیست مویی یا سینوس پیلونیدال از دسته بیماری های ناحیه مقعد است که معمولاً در بالای کمر ایجاد شده و همراه با عفونت است. در مواردی می توان آن را با درمان های خانگی و استفاده از دارو درمان نمود اما چون این بیماری در اغلب موارد به این درمان ها پاسخ نمی دهد نیاز به  انجام جراحی توسط متخصص کیست مویی است.

عمل جراحی کیست مویی” روشی مطمئن برای درمان این عارضه به شمار می رود اما چون با مشکلات و عوارضی همراه است، نمی توان آن را به عنوان بهترین روش درمانی معرفی نمود، بلکه بهترین روش درمان این

عارضه درمان کیست مویی با لیزر است. درمان با روش جراحی کیست مویی، به دو روش باز و بسته انجام می شود که در زیر توضیح داده ایم :

همچنین بخوانید: درمان کیست مویی بدون جراحی

⚡ به دلیل ایجاد توده مویی در انتهای ستون فقرات و بالای باسن، به آن کیست مویی کمر گفته می شود. روشهای خانگی و دارویی یا استفاده از پماد برای از بین بردن آن کافی نبوده و حتما باید برای درمان دائمی یکی از روشهای لیزر یا جراحی را انتخاب نمائید.

عمل جراحی کیست مویی باز

جراحی کیست مویی به روش باز

در این روش عمل جراحی کیست مویی که تحت بیهوشی و در مواردی بی حسی موضعی انجام می شود، عفونت کیست تخلیه شده و در واقع کیست به طور کامل از بدن خارج می گردد. در نتیجه حفره ای از آن به جای می ماند. این حفره در روش باز بخیه زده نمی شود تا از این طریق بافت های زیرین کیست شروع به ترمیم نماید. این حفره ایجاد شده بسته به مقدار کیست از اندازه یک نخود تا پرتقال متغیر است. به علاوه از این حفره به مدت یک هفته ترشحاتی خارج می شود و به مرور با ترمیم زخم این ترشحات کاهش می یابد.

این روش نیاز به پانسمان روزانه دارد اما از آنجایی که بافت های کیست به طور کامل برداشته می شوند و عفونت نیز تخلیه می شود، امکان عود مجدد این عارضه به شدت کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید: کیست مویی چیست؟ “بررسی علائم و علت”

جراحی کیست مویی بسته

عمل کیست مویی

در این حالت نیز مشابه روش قبل (همراه با استفاده از بیهوشی یا بی حسی)  حفره کیست برش داده شده و عفونت را خارج می کنند، اما این بار زخم ایجاد شده بخیه میشود. در این حالت با فرض موفقیت عمل کیست مویی، سرعت بهبودی بسیار بیشتر است ولی امکان عفونت مجدد در این روش افزایش می یابد به همین منظور پزشک قبل از انجام این عمل مصرف آنتی بیوتیک را تجویز می کند.

در روش دیگر جراحی بسته کیست مویی با عنوان جراحی پلاستیک که برای سینوس های پیشرفته استفاده می شود، جراح پلاستیک با روش جراحی فلپ ناحیه عمل شده را به طور کامل می بندد. انجام جراحی پلاستیک روشی موثرتر است و میزان موفقیت بالایی دارد اما مدت زمان بستری شدن در بیمارستان بعد از این عمل جراحی افزایش می یابد.

سندروم روده تحریک پذیر یا IBS

سندروم روده تحریک پذیر یک بیماری مزمن است که با علائم مختلفی همچون درد شکمی، تغییرات در رفتار روده، اسهال یا یبوست، تورم شکمی، احساس نفخ، تهوع و استفراغ همراه است.

علت سندروم روده تحریک پذیر هنوز به طور دقیق مشخص نشده است، اما برخی از عوامل موثر در بروز این بیماری عبارتند از:

تغذیه نامناسب و ناپایدار
استرس و اضطراب
عفونت های روده ای
تغییرات در سطح هورمون های جنسی
پرخوری و خوردن غذاهای چرب و سنگین
مصرف داروهای خاص مانند آنتی بیوتیک ها، ضد التهاب ها و آرام بخش ها
عدم فعالیت بدنی و نشستن طولانی مدت
حساسیت به مواد غذایی خاص مانند لاکتوز و گلوتن.
درمان سندروم روده تحریک پذیر شامل تغییرات در رژیم غذایی، مصرف داروهای ضد التهاب و ضد اسپاسم، تمرینات ورزشی و مشاوره روانی است.

بیماری کرون روده

بیماری کرون یا کرون دیزِیزِ (Crohn’s disease) یک بیماری التهابی روده است که باعث التهاب و آسیب به دیواره روده ها می شود. علائم این بیماری شامل درد شکم، اسهال، خونریزی روزانه، تب، خستگی، کاهش وزن و افتادگی انرژی هستند. بیماری کرون معمولاً در سنین بین ۱۵ تا ۳۵ سال شروع می شود و بیشتر در زنان به علت تغذیه نامناسب، استرس، سابقه خانوادگی و افزایش فشار روحی رخ می دهد.

Doctors aren’t sure what causes the disease, but it’s thought that genetics and family history may play a part. The most common Crohn’s symptoms are abdominal pain, diarrhea, rectal bleeding, weight loss, and fever.

درمان بیماری کرون شامل داروهای ضد التهابی، داروهای ضد درد، داروهای ضد اسهال، داروهای ایمن‌ سازی و در صورت نیاز، جراحی است. علاوه بر این، تغذیه مناسب و رعایت رژیم غذایی خاص نیز برای بهبود علائم بسیار مهم است.

https://www.everydayhealth.com/digestive-health/common-digestive-conditions-from-top-bottom/
بیماری کرون معمولاً یک بیماری مزمن بوده و نیاز به مراقبت های پایدار و مداوم دارد. با این حال، با درمان مناسب و رعایت رژیم غذایی، بسیاری از بیماران موفق به کنترل علائم بیماری شده و به زندگی عادی خود باز می گردند.

بیماری سلیاک Celiac

بیماری سلیاک (celiac disease) نوعی بیماری التهابی است که باعث آسیب و تخریب لایه‌های روده کوچک می‌شود. علائم این بیماری شامل درد شکم، اسهال، تب، خستگی، کاهش وزن، ترشحات چرکی و ضعف عضلانی هستند. بیماری سلیاک معمولاً در سنین بین ۱۰ تا ۴۰ سال شروع می‌شود و بیشتر در زنان به دلیل تغذیه نامناسب و سابقه خانوادگی رخ می‌دهد.

درمان بیماری سلیاک شامل رعایت رژیم غذایی بدون گلوتن، مصرف داروهای ضد التهابی و در صورت نیاز، مصرف مکمل‌ های ویتامین و مواد معدنی است. رعایت رژیم غذایی بدون گلوتن بسیار مهم است و باید توسط یک متخصص تغذیه تهیه شود.

ادامه مطلب در اینجا