بهترین پماد و کرم برای شقاق و بواسیر

اگرچه دو عارضه مقعدی بواسیر و شقاق تا حدودی با یکدیگر متفاوت هستند، ولی معمولا ترکیب شیمیایی پمادها برای درمان هر دو این شرایط یکسان است. در نهایت ممکن است نیاز به مداخله جراحی باشد. اما تا زمانی که پزشک به شما جراحی توصیه کند، می توانید از ژل ها و کرم ها برای مقابله با درد استفاده کنید. در زیر لیستی از بهترین ژل و پماد برای هموروئید و شقاق مقعدی آورده شده است.

نیتروگلیسیرین

https://www.chetor.com/ نیتروگلیسیرین بهترین پماد برای درمان شقاق است که برای درمان نوع مزمن و شدید استفاده می شود. این نوعی دارویی است که به نیترات معروف می باشد. با شل کردن عضلات اطراف مقعد، کاهش ناراحتی و استرس در ناحیه مقعد عمل می کند. این ماده به شکل های دوز پماد عرضه می شود. این دارو فقط با توصیه پزشکی قابل دسترسی است.

 

وازلین

وازلین یک نوع پانسمان زخم است. هنگامی که روی یک برش کوچک اعمال می شود، با محافظت از ناحیه در برابر آسیب یا عفونت اضافی و ایجاد یک محیط مرطوب برای بهبود، پوست را تسکین می دهد. شقاق مقعدی شبیه به بریدگی است. با این حال، با جداسازی بافت تولید می شود. اگرچه وازلین ممکن است به علائم کمک کند، اما هدف از درمان شقاق مقعدی جلوگیری از پاره تر شدن شکاف است. شل شدن مدفوع یا کاهش اسفنکتر مقعدی به جلوگیری از شکستگی کمک می کند. وازلین ممکن است به آرام کردن ناحیه آسیب دیده اطراف مقعد کمک کند.

سایر روشهای درمان شقاق در خانه

برای بهبود سریع شقاق مزمن، بهترین درمان زمان و چند تغییر در شیوه زندگی برای کمک به روند بهبودی است. اکثر شقاق های مقعدی حاد در عرض چند روز بهبود می یابند. شقاق هایی که بیش از شش هفته ادامه داشته باشند نیاز به دارو یا جراحی برای شل کردن اسفنکتر مقعد دارند.

ملین ها

در اکثر افراد، خوردن یک رژیم غذایی با فیبر بالا برای رفع یبوست یا حرکات سخت روده که به بافت های مقعدی آسیب می رساند، کافی است. ملین‌های حجم‌ساز مدفوع بدون نسخه، مانند پسیلیوم، نرم‌کننده‌های مدفوع، مانند دوکوزات، یا ملین‌های اسمزی مانند منیزیا، می‌توانند مدفوع را نرم و روان کنند تا راحت‌تر دفع شوند.

بی حس کننده های موضعی

داروهای بی حس کننده موضعی مانند کرم لیدوکائین اعصابی که درد را منتقل میکنند را مسدود می کند. آنها را می توان بدون نسخه خریداری کرد و مستقیماً در ناحیه اعمال کرد تا تسکین موقتی ارائه کند. یک پروکتولوژیست اغلب برای درمان شقاق مقعدی، کرم لیدوکائین را تجویز می کند.

مسدود کننده های کانال کلسیم

برای بیمارانی که قادر به تحمل عوارض جانبی نیتروگلیسیرین نیستند، نسخه‌های موضعی داروهایی که معمولاً برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شوند، می‌توانند بدون برچسب برای شل کردن اسفنکتر مقعد استفاده شوند. داروهای انتخابی نیفدیپین یا دیلتیازم هستند. از هر چهار نفر یا بیشتر سه نفر مبتلا به شقاق مزمن مقعدی در عرض دو ماه بدون درد خواهند بود. نیفدیپین به عنوان یک قرص تولید می شود، بنابراین باید به عنوان کرم یا پماد توسط داروخانه ترکیبی ترکیب شود.

تزریق سم بوتولینوم یا بوتاکس

هنگامی که روشهای درمان دارویی جوابگو نیستند، سم بوتولین A که بیشتر به عنوان بوتاکس شناخته می شود، در شل کردن اسفنکتر مقعد بسیار موثر است. سم بوتولینوم که در زیر بافت های نزدیک اسفنکتر مقعد تزریق می شود، اسفنکتر مقعد را شل می کند و اسپاسم عضله اسفنکتر داخلی مقعد را برای حدود دو تا سه ماه پس از تزریق کاهش می دهد یا از بین می برد. بسیاری از افراد در عرض چند هفته بدون درد خواهند بود، اما از آنجا که استاندارد یا عملی وجود ندارد، آمار قابل اعتمادی در مورد اثربخشی آن وجود ندارد. با این حال، تزریق سم بوتولینوم بسیار گران است، تحت پوشش بیمه نیست و بسیار دردناک است. استفاده از سم بوتولینوم برای شقاق مقعد، مانند دیلتیازم نیفدیپین، توسط FDA تایید نشده است.

علت فیستول مقعدی چیست؟

فیستول یک مسیر غیرطبیعی بوده که دو اندام یا عروق را که کارکرد کاملا متفاوتی دارند، به هم متصل می کند. شایع ترین نوع فیستول در اطراف مقعد است.


در داخل مقعد، غده هایی وجود داشته که ترشحات تولید می کنند. گاهی اوقات این غدد مسدود شده و عفونی می شوند. در نتیجه توده ای را ایجاد می کنند که آبسه نامیده می شود. این نوع، شایع ترین علت فیستول است. اگرچه گاهی اوقات فیستول می تواند به دلیل شرایط دیگری مانند بیماری کرون، بیماری های مقاربتی یا سرطان نیز ایجاد شود.


علائم فیستول چیست؟

بیماری فیستول مقعدی می تواند بسیار شرم آور بوده و همچنین ناراحت کننده باشد. درد یک علامت مکرر از این بیماری است، همچنین آبسه های مکرر، ترشحات بدبو و حرکات روده ای دردناک از دیگر علائم می باشند. تحریک پوست نیز می تواند به دلیل عفونت ها و ترشح مایعات اضافی ایجاد شود.


آیا فیستول بیماری خطرناکی است؟

فیستول می تواند باعث ناراحتی زیادی شود و در صورت عدم درمان ممکن است عوارض جدی ایجاد کند. برخی از فیستول ها می توانند باعث عفونت باکتریایی شوند که ممکن است منجر به سپسیس شود، وضعیت خطرناکی که می تواند منجر به فشار خون پایین، آسیب اندام یا حتی مرگ شود. خوشبختانه درمان‌های زیادی برای فیستول وجود دارد تا عوارض جدی‌تری رخ ندهد.


آیا این بیماری نشانه سرطان است؟

فیستول مقعدی نشانه بسیار نادر سرطان است. با این حال، اگر برای مدت طولانی درمان نشود، فیستول ممکن است منجر به سرطان شود. فیستول نیز ممکن است در نتیجه پرتودرمانی ایجاد شود.


بهترین دکتر و جراح فیستول کیست؟

اصولا وقتی تصمیم دارید برای مشکل یا مورد خاصی به پزشک مراجعه کنید، به دنبال یافتن شخصی هستید که علاوه بر تجربه، مهارت بالایی هم برای ارائه راه حل و از بین بردن بیماری داشته باشد. از این رو یک متخصص خوب برای درمان فیستول مقعد کسی می باشد که این مورد را با هم داشته، و علاوه بر آن حوصله و صبر زیادی برای صحبت با مراجعین داشته باشد. وقتی به چنین دکتری برای درمان مراجعه می کنید، در حقیقت درمان قطعی فیستول شما تضمین می شود و دیگر نگرانی باقی نمی ماند.


یکی از بهترین مراکز درمانی در تهران که ساکنان البرز نیز می توانند خیلی راحت به آن مراجعه کنند، طبق تجربه و گفته بیماران عزیز، کلینیک زارعی و کلینیک ما می باشد که بالای ۹۰ درصد افراد از عمل خود رضایت کامل را داشته و تا کنون موردی که بازگشت بیماری اتفاق افتاده باشد، وجود نداشته است.


hpvdarman – دکتر جراح فیستول


علائم فیستول

روش تشخیص

اگر متوجه علائم فیستول شدید، اعم از؛ درد شکم، ترشح، تغییر در عادات روده، اسهال شدید و… فوراً با پزشک خود صحبت کنید. تشخیص فیستول خارجی نسبتاً ساده است زیرا پزشک قادر به دیدن آن است. او ممکن است هرگونه ترشحی را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه بفرستد و همچنین ممکن است آزمایش خون را برای کمک به تایید تشخیص انجام دهد.


اگر فیستول داخلی باشد، تشخیص ممکن است دشوارتر باشد. پزشک ممکن است برای مشاهده داخل آندوسکوپ انجام دهد یا برای یافتن فیستول سونوگرافی، سی تی اسکن یا اشعه ایکس انجام دهد.


انواع فیستول چیست؟

فیستول مقعدی عموماً در بین کسانی که آبسه مقعدی داشته اند شایع است. درمان معمولاً برای کاهش احتمال عفونت و همچنین برای کاهش علائم ضروری است.

https://persianv.com/