چه زمانی رابطه مقعدی باعث ایجاد بواسیر میشود؟

رابطه مقعدی نوعی عمل جنسی است که بین زوجین طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. اما این نوع رابطه عوارض و مشکلات را به همراه دارد. بهتر است، قبل تصمیم گیری برای انجام  این نوع رابطه با عوارض آن آشنا شوید. در ادامه این صفحه، عوارض رابطه مقعدی و راه هایی برای پیشگیری از این عوارض را مطالعه خواهید کرد.

رابطه مقعدی چیست؟

رابطه مقعدی، نوعی از روابط جنسی است که در آن مقعد به عنوان عضو جنسی زنانه مورد استفاده قرار میگیرد. در این نوع رابطه دخول از طریق وارد شدن آلت تناسلی مردانه به مقعد انجام میگیرد.

ولی از آنجایی که ساختار مقعد بر خلاف واژن به گونه ای نیست که، قابلیت وارد شدن یک جسم خارجی را داشته باشد، این نوع رابطه می تواند برای هر دو طرف مشکل ایجاد کند.


عوارض رابطه ی مقعدی

مقعد انتهایی ترین بخش از دستگاه گوارش است که از دو عضله به نام های اسفنکتر داخلی و خارجی تشکیل میشود. اسفنکتر داخلی غیرارادی و اسفنکتر خارجی به صورت ارادی باز و بسته میشود. مقعد مملو از اعصاب بوده و همین موضوع هم موجب شده تا واردشدن هر شی به مقعد، این اعصاب را فعال نماید. وارد شدن جسم خارجی (آلت تناسلی) به مقعد می تواند به اعصاب و عضلات آسیب بزند. مهمترین عوارض رابطه مقعدی عبارتند از :

زخم مقعد

یکی از عوارض انجام مکرر رابطه جنسی مقعدی، زخم شدن مقعد است. دیواره مقعد ظریف بوده و وارد شدن آلت جنسی به آن میتواند موجب التهاب, عفونت و پارگی و زخم دیواره خارجی مقعد شود.

برای اطلاعات بیشتر می توانید صفحه زخم مقعد را مطالعه کنید:

خونریزی

یکی از شایع ترین عوارض حین رابطه از مقعد یا پشت، خونریزی مقعدی است. از آنجایی که مویرگ های مقعد بسیار حساس هستند، می توانند در صورت بی احتیاطی آسیب ببیند و خونریزی را به همراه داشته باشند.

این خونریزی رنگ روشنی داشته و معمول بدون هیچ درمان خاصی متوقف میشود. البته در مواردی نیز خونریزی مربوط به آسیب مقعد و شقاق مقعدی است.


زود انزالی

زود انزالی یکی از مهمترین عوارض جدی است که رابطه مقعدی به جای می گذارد. این مشکل می تواند زندگی زناشوئی شما را با خطر مواجه کند و باعث سردی همسر به مرور زمان گردد.


انتقال بیماریهای جنسی

رابطه مقعدی نیز می تواند عاملی برای انتقال بیماریهای جنسی مثل زگیل تناسلی، ایدز، سیفلیس و … باشد. پیشنهاد میشود، برای کاهش خطر انتقال بیماریهای جنسی از کاندوم حین رابطه استفاده شود.


درد

یکی از مشکلات غیر قابل انکار در برقراری رابطه های جنسی مقعدی، درد شدید است که ناشی از تحت فشار قرار گرفتن عضله مقعدی ایجاد میشود.


بی اختیاری در کنترل مدفوع


همان که توضیح دادیم، مقعد دارای عضله ای است که تنها به اختیار باز و بسته میشود. در صورتی که دریچه مقعد به وسیله شی یا آلت باز شود، اعصاب این عضله آسیب می بیند و فرد قدرت کنترل دفع مدفوع را از دست داده، و یا اصطلاحاً دچار بی اختیاری در کنترل مدفوع میشود.


سوراخ شدن روده ها


سوراخ شدن روده از عوارض کمتر شایع رابطه جنسی مقعدی است. ولی با این حال رعایت احتیاط در برقراری رابطه جنسی امری بدیهی محسوب میشود.

بیرون زدگی رکتوم


دیگر مشکل کمتر شایع بیرون زدگی روده یا مقعد بعد از رابطه جنسی از پشت است.


ارتباط بواسیر و رابطه مقعدی چیست؟


یکی از شایع ترین عوارض برقراری رابطه جنسی ابتلا به بیماری بواسیر (هموروئید) و یا بیماری شقاق مقعدی است.


قبل از هر چیز توضیح مختصری در رابطه با بیماری بواسیر یا هموروئید بدهیم:

هموروئید چیست؟

هموروئید ها، سیاهرگ هایی در کانال مقعد هستند که به شکل بالشتک هایی پر خون دیده می شوند. در صورتی که به هر دلیلی این سیاهرگ ها تحت فشار قرار بگیرند، آسیب می بینند. تورم یا زخمی شدن این سیاهرگ ها تحت عنوان گشاد شدن سیاهرگ نیز شناخته میشود که نتیجه آن بیماری بواسیر است.


اگر بواسیر داخل مقعد و بر روی دیواره های آن ایجاد شود، داخلی و اگر بر روی دریچه خروجی مقعد ایجاد شود، با نام خارجی شناخته میشود.


با برقراری رابطه مقعدی، دیواره های مقعد تحت فشار قرار میگیرد، در نتیجه ایجاد بواسیر و یا تشدید آن دور از انتظار نخواهد بود.


رابطه مقعدی با وجود بواسیر


در صورتی که مبتلا به بواسیر هستید و یا علائم آن را تجربه می کنید، از رابطه مقعدی بپرهیزید. زیرا رابطه ضمن ایجاد درد شدید و خونریزی برای بیمار، می تواند هموروئید شما را تشدید و عوارض مختلفی را به همراه داشته باشد.


پزشکان توصیه میکنند، حداقل تا طی کردن کامل فرآیند درمان ( یعنی انجام لیزر و برداشتن هموروئید) از برقراری رابطه به شدت بپرهیزید.


مشاوره رایگان درمان بواسیر


کارشناسان ما در کلینیک عابدیان آماده پاسخگویی به سوالات شما و راهنمایی برای درمان هستند.


02186084961


رابطه مقعدی بعد از درمان هموروئید


برقراری رابطه جنسی مقعدی برای افرادی که قبلا سابقه ابتلا به بواسیر را داشته اند، همراه با ریسک بیشتری خواهد بود!


زیرا حتی اگر درمان بواسیر با لیزر انجام شده باشد! در صورت بی توجهی به سلامت مقعد، خطر عود مجدد بیماری وجود دارد.


یکی از نکاتی که از عود مجدد بواسیر پیشگیری میکند، پرهیز از رابطه جنسی مقعدی است!


حال اگر با این وجود اصرار به برقراری رابطه جنسی از پشت دارید، پیشنهاد میکنم نکاتی که در ادامه به آنها اشاره شده است را رعایت کنید.


نکات بهداشتی رابطه مقعدی


کاندوم


استفاده از کاندوم می تواند خطر انتقال بیماریهای مقاربتی را به حداقل کاهش دهد.


آمادگی کامل همسر و قبل از برقراری رابطه می تواند در کاهش عوارض موثر باشد.


عمل دخول از پشت باید به آرامی و به تدریج باشد. تا آسیب کمتری را به همراه داشته باشد.


استفاده از ژل های روان کننده ( لوبریکانت) می تواند، خطر عوارض این رابطه را تا حدودی کاهش دهد. در این نوع رابطه استفاده از روغن های طبیعی مانند روغن زیتون و نارگیل نیز گزینه ای مناسبی است.


به منظور دخول راحت تر می توانید از انگشت برای باز کردن عضله مقعد استفاده کنید.


رعایت بهداشت مقعد در این مورد الزامی است، اما از انجام تنقیه بپرهیزید، زیرا این کار می تواند ریسک آسیب دیدن روده را تا چند برابر هم افزایش دهد.


رابطه مقعدی را میتوان به عنوان تنوعی در رابطه زناشویی قلمداد کرد، ولی انجام دائمی آن به هیچ وجه و به هیچ روشی توصیه نمیشود!!!


فواید رابطه مقعدی


ناحیه مقعد از نواحی شهوانی بدن به شمار می رود که می تواند باعث شعله ور شدن و برانگیختگی جنسی گردد. آمیزش از مقعد می تواند برای برخی از زنان و اغلب مردان به شدت لذت بخش باشد.


همچنین یکی از مهمترین علت های شیوع این نوع رابطه در بین دختران و پسران جوان را می توان را باور های که در رابطه با پرده بکارت در ایران وجود دارد، مرتبط دانست. در آخر نیز میتوان گفت با آمیزش جنسی مقعدی، میتوان از بارداری پیشگیری کرد که این مورد نیز از دلایل محبوبیت رابطه مقعدی به شمار می رود.

منبع

اسکلروتراپی بواسیر یا هموروئید چیست ؟

اسکلروتراپی یکی از روشهای درمانی است که به جهت رفع و بهبود بیماریهای مختلفی کاربرد دارد. یکی از مهمترین کاربردهای اسکلروتراپی برای درمان هموروئید است. اگر میخواهید بدانید اسکلروتراپی بواسیر چیست؟  چگونه انجام میشود و مزایا و معایبی دارد؟ تا انتهای این مطلب همراه ما باشید:


اسکلروتراپی چیست؟

اسکلروتراپی (sclerotherapy) یک روش سرپایی و غیرجراحی برای درمان بواسیر است. بیماری بواسیر یا هموروئید به تورم و گشاد شدن دیواره سیاهرگ های کانال مقعد و یا خارج از آن گفته میشود.


برای انجام این درمان ماده ای به نام اسکلروزان که ترکیب فنل در روغن زیتون است، به داخل و در قسمت زیرین مخاط بواسیر تزریق میشود. 


تزریق این ماده در سیاهرگ آسیب دیده چسبندگی ایجاد می کند و در نهایت با قطع جریان گردش خون در این سیاهرگ، رگ آسیب دیده خشک شده و از بین می رود.


میزان اثربخشی اسکلروتراپی 

اسکلروتراپی روش غیرجراحی برای درمان هموروئید است که میزان اثربخشی آن، رابطه مستقیمی با شدت بیماری و مهارت پزشک دارد. 


متاسفانه از این درمان نمی توان برای انواع بواسیر استفاده نمود. تجربه نشان داده تزریق اسکلروتراپی معمولاً هیچ تاثیری در درمان بواسیر های پیشرفته و بیرون زده ندارد.


برای بواسیر های بزرگ تر که از مقعد نیز خارج شده اند، بهترین روش قطعی، لیزر درمانی است. لیزر میتواند تمامی  بواسیر های داخلی و خارجی را بدون اینکه عوارضی برای بیمار ایجاد کند، از بین ببرد.


عوارض 

اسکلروتراپی از روش های کم خطر و بدون جراحی برای درمان این بیماری است. این روش به نسبت دیگر روشهای درمان هموروئید، یعنی جراحی سنتی خطرات و عوارض کمتری دارد، اما اثر بخشی آن نیز کمتر از سایر روشها خواهد بود. 


مهمترین عوارضی که بعد از درمان هموروئید با اسکلروتراپی مشاهده شده است، عبارتند از :


درد و سوزش مقعد

تغییر در رنگ پوست

سردرد

تهوع

خطر لخته شدن خون، در موضع تزریق

احتمال عود مجدد بیماری

مزایا

از مهمترین مزایای درمان با این روش در مقایسه با دیگر روشهای درمان میتوانیم به این موارد اشاره کنیم:


سرپایی بودن

بدون درد یا خونریزی

بدون نیاز به استراحت در منزل

هزینه مناسب

بدون نیاز نگرانی در مورد بی اختیاری در کنترل گاز روده و مدفوع

مراقبت های قبل از اسکلروتراپی 

برای نتیجه گیری بهتر از درمان توصیه میشود، قبل از اقدام به درمان موارد زیر را رعایت نمایید:


اگر از داروهای روان کننده ی خون مثل هپارین ، وارفارین و آسپرین استفاده می کنید، با پزشک مشورت نمایید.

مصرف مشروب الکلی و استعمال سیگار را متوقف کنید.

مصرف ویتامین E، ویتامین C ، چای سبز و مسکن ها از 3 روز قبل از تزریق ممنوع است.

مراقبت های بعد از اسکلروتراپی 

رعایت این نکات بعد از تزریق می تواند به افزایش تاثیرگذاری درمان کمک کند :


رعایت بهداشت و بانداژ محل تزریق

 عدم مصرف ویتامین E، ویتامین C، چای سبز و مسکن تا 48 ساعت بعد از تزریق

مصرف خوراکی های غنی از فیبر، برای پیشگیری و درمان یبوست

نوشیدن آب و مایعات به میزان کافی ( حداقل 8 لیوان در طول روز)

منبع

علت بواسیر (هموروئید) بعد از زایمان طبیعی چیست؟

هموروئید چیست؟ بیماری بواسیر، که به آن هموروئید نیز گفته می شود، سیاهرگ هایی در داخل یا اطراف مقعد هستند که متورم شده اند. این بیماری در برخی موارد باعث میشود، زائده هایی گوشتی و نرم از مقعد بیرون بزنند.

 بسیاری از زنان برای اولین بار در دوران بارداری یا بعد از زایمان به بواسیر دچار می شوند. ابتلا به بواسیر آن هم زمانی که به تازگی نوزاد شما متولد شده نیاز به مراقبت دارد، شبیه به یک کابوس است. ولی خوشبختانه این بیماری یک راه درمان قطعی دارد.

علت بواسیر بعد از زایمان 
بیماری بواسیر در سه ماهه سوم بارداری و یک ماه پس از زایمان شایع است. نتایج تحقیق روی 280 زنی که به تازگی زایمان کرده اند، نشان داد که، 43 درصد از آنها به هموروئید دچار هستند.  بسیاری از این زنان، به بیماری های مرتبط مانند یبوست در دوران بارداری دچار بودند و یا به روش طبیعی زایمان کرده بودند.

به طور کلی بواسیر در اثر اعمال فشار روی وریدهای راست روده یا مقعد ایجاد می شود. وریدها دارای دریچه هایی هستند که به حرکت جریان خون به سمت قلب کمک می کنند. اما وقتی این دریچه ها به دلیل فشار ضعیف می شوند، خون می تواند در رگها جمع شده و باعث تورم دیواره این رگ ها شود. این وضعیت دقیقاً شبیه به شرایطی است که بیماری واریس را ایجاد می کند.

از مهمترین دلایل بواسیر بعد از زایمان می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

وزن نوزاد
تحمل وزن نوزاد روی شکم و لگن، می تواند برگشت خون از ناحیه لگن را دشوار نماید، و باعث ایجاد بواسیر گردد.

 یبوست مزمن
بسیاری از زنان باردار دچار یبوست و یا دفع مدفوع خشک هستند، اجابت مزاج کمتر از 3 بار در هفته می تواند احتمال ابتلا به هموروئید را افزایش دهد. علت یبوست زنان بارداری معمولاً یکی از موارد زیر است:

تغییرات هورمونی که بر دستگاه گوارش تاثیر می گذارد.
تغییر رژیم غذایی در دوران بارداری  
فعالیت کمتر
افزایش مصرف آهن و مکمل های آن
فشار نوزاد در حال رشد بر روی شکم و عدم هضم صحیح غذا 
یبوست بعد از زایمان نیز شایع است. در بسیاری از زنان ، این می تواند ناشی از

 تغییر هورمون ها 
مصرف داروهای مسکن
  کم آبی بدن 
عدم تخلیه روده و به تاخیر انداختن دفع به علت ترس از درد محل جراحی اپی زیاتومی (این جراحی هنگام زایمان طبیعی، جهت تسهیل زایمان انجام میشود و برشی است که بین واژن و مقعد انجام میشود.)
بواسیر با فشار و یبوست می تواند تشدید شود. اگر در دوران بارداری هم به هموروئید مبتلا بوده اید، احتمالاً بواسیر بعد از زایمان وضعیت شدیدتری خواهد داشت.

بیشتر بخوانید : بواسیر در بارداری علت، درمان و راه پیشگیری

علائم بواسیر پس از زایمان
بیماری بواسیر یا هموروئید
بواسیر می تواند داخلی کانال مقعد و یا خارج از آن در اطراف دهانه مقعد باشد. علائم این بیماری بسته به شدت آن می تواند به خارش و سوزش مقعد ختم شود و یا علائم شدید تری مثل درد و خونریزی داشته باشد.

علائم بواسیر پس از زایمان عبارتند از:

درد در ناحیه مقعد
خارش و سوزش مقعدی
خونریزی هنگام دفع مدفوع و یا بعد از آن
لمس توده های حساس به درد و نرم در نزدیک مقعد (اندازه هموروئید ها از یک کشمش تا حبه انگور متفاوت است.)
درمان بواسیر بعد از زایمان
بیماری هموروئید تنها زمانی به طور قطعی درمان میشود که توده یا زائده ی ایجاد شده از مقعد خارج شود. برای درمان این بیماری دو روش جراحی وجود دارد:

درمان بواسیر با لیزر
بهترین و قطعی روش برای درمان هموروئید بعد از زایمان با لیزر است. لیزر بدون نیاز به بیهوشی و یا بستری در بیمارستان انجام میشود و از این لحاظ برای مادرانی که نوزاد تازه متولد شده دارند، بسیار مناسب است. 

برای انجام این درمان می توانید به کلینیک مراجعه کنید و در کمتر از نیم ساعت بیماری خود را درمان کنید. بعد از لیزر هم نیاز به بستری ، دوران نقاهت و یا مراقبت خاصی نیست. در ضمن لیزر در یک جلسه انجام میشود، و موفقیت در درمان با این روش بالای 98% درصد است.

بیشتر بخوانید : درمان بواسیر (هموروئید) با لیزر سرپایی، بدون عمل جراحی و قطعی

پرسش سوالات و رزرو نویت
جهت پرسش سوالات خود و یا رزرو نوبت ویزیت تماس بگیرید

02186084961
هموروئیدکتومی (جراحی هموروئید)
یک روش قدیمی تر برای درمان هموروئید بعد از زایمان طبیعی جراحی سنتی است که البته امروزه به ندرت انجام میشود. برای انجام این جراحی باید چند روز را در بیمارستان بستری شوید، همچنین بعد از جراحی هم باید حداقل 10 روزی را در منزل استراحت کنید.

 جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام میشود و با استفاده از تیغ جراحی، زائده هموروئید قطع شده و در مرحله ی آخر زخم را بخیه می زنند. 

بیشتر بخوانید : عمل جراحی بواسیر(هموروئید)، عوارض و مراقبت های قبل و بعد

درمان خانگی بواسیر بعد از زایمان
روشهای خانگی نمیتوانند درمان موثر و قطعی باشند، زیرا هیچ تاثیری در از بین بردن توده هموروئید ندارد. اما انجام این درمان های خانگی به سبب کنترل و جلوگیری از پیشرفت بیماری و نیز بهبود علائم توصیه میشود.

در ادامه با بهترین روشهای درمان خانگی هموروئید بعد از زایمان طبیعی آشنا خواهید شد:

فیبر بخورید!
فیبر ها موادی نامحلول در بدن انسان هستند که حجم مدفوع را افزایش داده، و دفع آن را راحت تر می کنند. هر فرد به طور متوسط به 35 گرم فیبر در طول روز نیاز دارد. یعنی مادری که به تازگی زایمان کرده است باید، حداقل 40 گرم فیبر در طول روز مصرف نماید.

انواع میوه ها مانند گلابی و سیب و آلو، سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و نخود سبز و حبوبات مانند عدس و لوبیا سیاه و همچنین غلات و نان های غلات کامل سرشار از فیبر هستند.

نوشیدن آب 
نوشیدن آب بعد از زایمان و دوران شیردهی بیشتر از هروقت دیگری توصیه میشود. برای جلوگیری از یبوست باید در طول روز حداقل 10 لیوان آب بنوشید همچنین اگر به نوزاد خود شیر می دهید، بعد از هر بار شیردهی، یک لیوان آب بنوشید.


ملین ها و مسهل ها
اگر با مصرف فیبر، مشکل یبوست شما درمان نمیشود، لازم است با پزشک خود در مورد مصرف ملین ها یا مسهل ها مشورت کنید. این دارو می توانند یبوست را درمان کرده و دفع مدفوع را راحت کنند، اما نباید در مصرف این داروها زیاده روی کنید، زیرا ممکن است تاثیرات عکس داشته و باعث یبوست شود.

مصرف این داروها در دوران بارداری و بعد از زایمان ایمن است و مشکلی است را ایجاد نمی کند.

 زیاد ننشینید!
 نشستن طولانی مدت باعث افزایش فشار بر رگ های مقعد می شود. در عوض، تا جایی که ممکن است دراز بکشید، مانند زمانی که در حال شیردهی هستید. همچنین وقتی مجبورید بنشینید، روی بالش دوناتی شکل بنشینید. 

در ضمن ایستادن طولانی مدت نیز می تواند تاثیراتی همانند نشستن زیاد را داشته باشد، و باعث آسیب رگ های مقعدی گردد.

  ورزش کنید!
انجام ورزش در دوران بعد از زایمان میتواند کمی مشکل باشد، با این حال می توانید 30 دقیقه پیاده روی را در کارهای روزانه خود قرار دهید. ورزش می تواند با تنظیم حرکات روده، از یبوست جلوگیری نماید.

ورزش های سنگین و یا جا به جایی اجسام سنگین می تواند تاثیرات عکس داشته و بیماری شما را تشدید نماید.

کمپرس سرد
استفاده از کمپرس سرد می تواند در بهبودی درد هموروئید موثر باشد. برای این منظور می توانید چند تکه یخ را درون کیسه ای پلاستیکی قرار داده و بر روی موضع درد قرار دهید.  این روش را چند بار در روز و هر بار برای 20 الی 30 دقیقه تکرار کنید.

نشستن در آب گرم  
نشستن در آب گرم می تواند درد شما را تسکین دهد. گرما سرعت گردش خون در رگ ها را افزایش داده و با گشاد کردن رگها به کاهش درد کمک ویژه ای می کند. برای این منظور لگن یا وان حمام را از آب گرم پر کرده و برای 20 دقیقه در آن بنشینید.

درمان بواسیر بعد از زایمان در طب سنتی
استفاده از داروهای گیاهی در طب سنتی می تواند در کاهش علائم بیماری موثر باشد:

فندق جادوگر : روغن فندق جادوگر می تواند به کاهش تورم و تسکین درد کمک کند. فندق جادوگر خود را در یخچال نگهداری کنید. تکه ای پنبه را به این ماده آغشته کنید و روی موضع اعمال نمایید.
آلوئه ورا : این گیاه سرشار از موادی است که در کنترل التهاب نقش دارند. برای استفاده از این گیاه کافی است، ژل آن را تهیه کرده و برروی موضع مقعد بزنید.
روغن نارگیل : این روغن دارای خواص ضد التهابی است و می تواند در کاهش سوزش و خارش موثر باشد.  همچنین این روغن دارای خواص ضد التهابی است و می تواند در حفظ رطوبت پوست نیز موثر باشد.
آیا با وجود بواسیر می توان زایمان طبیعی کرد؟
بله، بواسیر در مجرای مقعد قرار دارد و هیچ ارتباطی با مجرای زایمان نخواهد داشت. با این حال به زنان مبتلا به هموروئید و یا زنانی که سابقه ابتلا به این بیماری را داشته اند، زایمان طبیعی توصیه نمیشود. زایمان طبیعی فشار بسیار زیادی را مقعد وارد می کند و  می تواند باعث ابتلا به بواسیر و یا تشدید این بیماری شود.

منبع