کیست مویی چیست؟ علائم و علت + کی به دکتر مراجعه کنیم؟

بیماری کیست مویی کمر یک نوع عفونت پوستی است که به دلیل انسداد فولیکول‌های مویی در کمر اتفاق می‌ افتد. در این بیماری، یک ساختار کیسه‌ ای پر از مایعات و بافت‌ های مرده در داخل پوست شکل می‌ گیرد. این کیست‌ ها معمولاً در مناطقی از بدن که موهای زیادی دارند، مانند صورت، گردن، سینه و پشت، شکل می‌گیرند. علائم کیست مویی به طور کلی شامل درد، تورم، قرمزی و گاهی اوقات عفونت هستند.

برای درمان کیست مویی، ابتدا باید عفونت را درمان کرد و سپس خود آن را با جراحی کیست مویی یا لیزر کیست مویی برداشت. برای جلوگیری از این بیماری، مراقبت از پوست و بهداشت شخصی مناسب از جمله شستشو با صابون ضد عفونی کننده و استفاده از لوازم بهداشتی شخصی مانند تیغ اصلاح، لباس و محافظت از پوست در برابر خراشیدگی و آسیب‌های دیگر اهمیت بسیاری دارد.

بیشتر بخوانید: درمان کیست مویی با لیزر چگونه است؟

کیست مویی چیست؟

بیماری کیست مویی چیست؟ سینوس مویی کمری یا سینوس پیلونیدال به انگلیسی Pilonidal Sinus نام دارد. که یک سوراخ کوچک یا “تونل” در پوست می باشد. این سوراخ مویی معمولاً در ناحیه ای که بالای باسن بین شکاف آن ایجاد می شود. سینوس های پیلونیدال حدود ۲۶ نفر از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر را درگیر می کنند. که حداقل سه برابر بیشتر از زنان، مردان به آن مبتلا می شوند. اگر فکر می کنید که شما هم ممکن است به این توده دچار باشید، به پزشک عمومی برای تشخیص دقیق مراجعه کنید.

عکس درمان کیست مویی

در ابتدا که هنوز توده خیلی بزرگ نشده و گسترش پیدا نکرده، به آن آبسه پیلونیدال می گویند. آبسه پیلونیدال در حد یک توده کوچک و عفونی است.

در نتیجه، هنگامی که سینوس پیلونیدال عفونی شده، می تواند منجر به دو حالت شود، یعنی:

  1. کیست پیلونیدال: یک توده نزدیک که با مایع، مو و بقایای پوست پر می شود.
  2. آبسه پیلونیدال: یک وضعیت ملتهب و برآمده که پر از چرک می شود.

همچنین ببینید: عکس کیست مویی (برای تشخیص دقیق)

علائم کیست مویی یا مو برگشتی کمر

سینوس پیلونیدال معمولاً علائم قابل توجهی ایجاد نمی کند مگر اینکه عفونی شود.

عفونت می تواند باعث ایجاد آبسه پر از چرک شده و تمام نشانه های زیر را در بدن فرد به وجود آورد.

آبسه مجموعه ای دردناک از چرک است که علائم زیر را ایجاد می کند:

  • یک توده حساس زیر پوست که اوایل ممکن است با دست جابجا شود.
  • تخلیه چرک از کیست مویی- چرک آن معمولا بوی نامطبوعی دارد
  • درد و ناراحتی: کیست عفونی با درد و ناراحتی در ناحیه آسیب دیده همراه است. نشستن یا ایستادن طولانی مدت نیز ممکن است باعث ناراحتی بیشتر و تشدید درد شود.
  • تورم و التهاب: چرک و مایع پر شده در محل عفونت ممکن است باعث تورم و حساسیت شود. قرمزی یا التهاب معمولاً به این دلیل اتفاق می‌افتد که سلول‌های شما سعی می‌کنند با عفونت مبارزه کنند تا از شر آن خلاص شوند.
  • ترشحات چرکی یا خونی: آبسه پیلونیدال ممکن است خون یا چرک ترشح کند. این ترشحات به دلیل وجود باکتری حتی بوی بدی هم دارد.
  • تب با درجه پایین: تب پاسخ سیستم ایمنی بدن انسان به عفونت است. با این حال، ممکن است لزوما در این شرایط رخ ندهد.
  • حالت تهوع و خستگی: به دلیل عفونت، حالت تهوع و خستگی می تواند از علائم شایع بیماری باشد.

این علائم ممکن است به سرعت و اغلب در طی چند روز ایجاد شوند.

کیست مویی چیست؟ علائم و علت + کی به دکتر مراجعه کنیم؟

تکنیک جراحی فیستول به روش استن یا ستون

در روش سنتی درمان فیستول با تکنیک استن از موی اسب و یا کتان استفاده می شد. ولی امروزه از نخ بخیه یا لوله تخلیه برای از بین بردن عفونت و باز ماندن مجرای فیستول استفاده می شود. این نخ باید برای حداقل 6 الی 12 هفته در مجرای بماند و سپس پزشک انجام جراحی را تجویز می کند. این روش برای افراد در معرض خطر آسیب به عضله اسفنکتر و بی اختیاری مدفوع کاربرد دارد.

عمل فیستول با تکنیک فلپ ادونس منت

تکنیک فلپ ادونس منت در مورد فیستول های پیچیده تر و افراد در معرض خطر بی اختیاری مدفوع استفاده می شود. در طی این روش با استفاده از بافت روده و یا پوست اطراف مقعد اقدام به ترمیم فیستول می نمایند. میزان تاثیر این روش درمانی 50% گزارش شده است. ابتلا به بیماری های زمینه ای برای فیستول مثل کرون و کولیت ریسک عود مجدد بیماری را افزایش می دهد.

چگونه از ابتلا به فیستول پیشگیری کنیم؟

با پرهیز از غذاهای داغ، مضر و چرب، شرایط گوارشی را که کمتر مستعد ابتلا به مشکلات هستند، بهبود بخشید. مصرف غلات کامل، سبزیجات برگ دار، میوه ها و گوشت بدون چربی را افزایش دهید. یبوست میتواند فیستول را تحریک کند، بنابراین خوردن غذاهای غنی از فیبر مانند غلات به شما کمک می کند از آن جلوگیری کنید.

Certain steps can be taken to prevent anal fistula. Few of the steps which can help an individual in preventing anal fistula are listed below as follows Intake of plenty of fluids:

اقدامات خاصی را می توان برای جلوگیری از فیستول مقعدی انجام داد. تعدادی از مراحلی که می تواند به فرد در پیشگیری از فیستول مقعدی کمک کند به شرح زیر است: مصرف مایعات فراوان:

  • مصرف یک رژیم غذایی سرشار از فیبر

  • خشکی ناحیه مقعد را حفظ کنید

  • هنگام دفع مدفوع از زور زدن خودداری کنید

  • تمرینات منظم

    https://www.rouydad24.ir

منابع:

https://cliniczarei.com/articles/%d8%ac%d8%b1%d8%a7%d8%ad%db%8c-%d9%81%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%88%d9%84/

https://www.jyotinursinghome.com/blog/orthopaedics/anal-fistula-causes-symptoms-and-prevention.html