شقاق مقعدی چیست و چگونه درمان می شود؟

شقاق مقعد پارگی های کوچکی در پوشش مقعد هستند. این پارگی ها می تواند ناشی از حرکات سخت و خشک روده، اسهال و التهاب باشند. علائم شقاق شامل خارش، درد و خونریزی است. به طور ساده تر می توان گفت هر زخم کوچکی که در این ناحیه مشاهده شود، شقاق نام دارد.

شقاق سطحی خود به خود بهبود می یابد، اما شقاق عمیق تر ممکن است عضله اسفنکتر زیرین کانال مقعد را درگیر کند و به درستی بهبود نیابد. برای شقاق مزمن، پزشک تلاش می کند تا علت شقاق را تعیین کند و هر بیماری زمینه ای را درمان کند. درمان ها ممکن است شامل حمام نشستن، بی حس کننده های موضعی یا رژیم غذایی با فیبر بالا باشد.

anal-fissure-img

ترک مقعدی اغلب در هنگام دفع مدفوع بزرگ یا سفت و رابطه مقعدی رخ می دهد. یبوست مزمن یا اسهال مکرر نیز می تواند منجر به پارگی پوست مقعد شود. همچنین سایر علل شایع عبارتند از:

حرکات روده

فشار آوردن در هنگام زایمان

بیماری التهابی روده (IBD)

بیماری کرون

کاهش جریان خون در ناحیه آنورکتال

تنگی بیش از حد عضلات اسفنکتر مقعد

فیستول

تقریباً نیمی از تمام آبسه های مقعدی به فیستول تبدیل می شوند، یک کانال غیر طبیعی که غدد مقعدی عفونی را به دهانه پوست اطراف مقعد متصل می کند. پس از تخلیه آبسه، گذرگاه بین غده مقعد و دهانه پوست ممکن است به طور همیشگی درمان نشود. تخلیه مکرر از طریق کانال چرکی می تواند باعث تشکیل فیستول شود. علائم فیستول مقعدی مشابه علائم آبسه مقعدی بوده که شامل موارد زیر هستند:

تورم

تحریک پوست

تخلیه چرک

تب

برخلاف آبسه های مقعدی، فیستول ها معمولاً درد ایجاد نمی کنند، اما ممکن است باعث تخلیه ترشحاتی مانند مدفوع شوند.

چگونه از ابتلا به زگیل دست و پا جلوگیری کنیم؟

شما می توانید با انجام برخی از کارهای احتمال انتقال و ابتلا به زگیل را کاهش دهید. که عبارتند از:

  • خودداری از تماس فیزیکی با افرادی که زگیل دارند.
  • اگر شخصی هستید که عادت به جویدن ناخن دارد، سریعا این عادت را ترک کنید. زیرا اکثرا ویروس و میکروب زیر ناخن ها جمع می شود و شما ممکن است با جویدن آنها، ویروس را مستقیما وارد بدن خود کنید.
  • عدم استفاده از وسایل شخصی دیگران مانند حوله، ناخن گیر و… می تواند شانس انتقال را کاهش دهد.
  • زمان رفتن به استخر یا سونا های بخار و خشک حتما حوله به علاوه دمپایی شخصی به همراه داشته باشید.

درمان سریع و قطعی

به نقل قول از mayoclinic ممکن است که زگیل های دست و پا در طی مدت زمان طولانی خود به خود از بین بروند. ولی این امر کاملا احتمالی است. یعنی شاید هم از بین نروند! 

موضوع اصلی این است که افراد معمولا از وجود آنها حس خوبی نداشته و خجالت می کشند. حتی در اکثر موارد این زائده ها می توانند در انجام کوچکترین کارهای روزمره هم مشکل ایجاد کنند. در نتیجه ترجیح می دهند تا برای درمان زگیل دست یا پا خود اقدام کنند. اگر شما هم از وجود این زگیل ها رنج می برید، می توانید با روش های زیر در کمتر از یک ساعت آنها را درمان کنید:

لیزر زگیل پا و دست

به جرات می توانیم بگوییم که امروزه لیزر یکی از روش های درمان شگفت انگیز برای از بین بردن اکثر بیماری های پوستی به خصوص زگیل دست، پا و تناسلی است. از آنجا که این روش درمانی در کوتاه ترین زمان ممکن بهترین بازدهی را دارد، منتخب 90% بیماران و جراحان مطرح می باشد. 

از آنجا که روش های تهاجمی دیگر مانند جراحی و بریدن به قسمت های دیگر پوست نیز آسیب می رساند، درمان زگیل با لیزر بهترین روش درمان می باشد. لیزر CO2 قادر است عفونت را از ریشه سوزانده و زائده را برای همیشه از بین ببرد.

کرایوتراپی یا فریز کردن زگیل دست و پا 

فریز کردن، انجماد یا کرایو اصطلاحات رایجی هستند که برای این روش درمانی استفاده می شود. درمان به روش کرایو که مانند لیزر به صورت سرپایی در کلینیک متخصص انجام می شود، با اعمال نیتروژن مایع یا دی اکسید کربن در دما -196 درجه سانتی گراد صورت می گیرد. سپس زائده های یخ زده، خشک شده و کنده می شوند. نسبت به تعداد زگیل ها ممکن است که پزشک چند جلسه را برای درمان آنها توصیه کند. زمان حدودی درمان برای زگیل ها حدود 20 دقیقه است.

چگونه از ابتلا به زگیل دست و پا جلوگیری کنیم؟